Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Приватні виконавці зможуть суттєво підвищити ефективність виконавчого провадження. У приватних виконавців не буде якихось додаткових повноважень чи методів роботи. Вони працюватимуть за тими ж принципами, що й державні. При цьому вони самостійно фінансуватимуть свою діяльність, оплачуватимуть офіс і помічників. Таким чином ми збудуємо розгалужену мережу приватних спеціалістів, які працюватимуть паралельно зі своїми державними колегами, яких нині не вистачає.
Якщо хтось із представників цієї професії ризикне діяти незаконними методами, з ними будуть розбиратися правоохоронні органи.
Реформа ДВС і процесу виконання судових рішень є однією з найбільш пріоритетних, адже в Україні кількість виконаних рішень ледь перевищує 20%. Для прикладу, з 6,5 млн виконавчих документів минулого року виконано лише 1,3 млн. В європейських країнах ці показники сягають 80%.
Вже зроблено багато кроків у напрямку реформ виконавчої системи. Серед них - запуск Системи електронних торгів арештованим майном (СЕТАМ). Статистика говорить про високу ефективність цього проекту. В середньому вартість лотів збільшується на 12%. Збільшуються надходження до держбюджету, у виграші й власники майна, які отримують більше коштів і можуть погасити свої борги.
Окрім того, з 1 травня в Києві, Сумській області та у відділі примусового виконання рішень департаменту ДВС Мін’юсту стартував пілотний проект, яким запроваджується автоматична система розподілу виконавчих проваджень, а співробітники отримуватимуть винагороду за якісно проведено роботу.
Основною метою є - підвищення мотивації державним виконавцям. Боротися з корупцією можна лише мотивуючи виконавців справедливою винагородою, яку вони зможуть отримати прозоро за результатами своєї роботи. Винагорода становитиме 2,5% від стягнутої суми, якщо ця сума не перевищує 1 млн грн. 20 мінімальних розмірів зарплат (24 тис грн), якщо сума перевищує 1 млн грн. І 50 мінімальних зарплат (60 тис. грн), якщо особа стягнула понад 100 млн грн.
Приватні виконавці зможуть підвищити якість виконавчого провадження, однак станеться це не одразу після прийняття Закону «Про державну виконавчу службу та приватних виконавців» та змін до Закону «Про виконавче провадження», які були розроблені разом з юридичною спільнотою і вже готові до прийняття у Верховній Раді.
Для прикладу можна взяти приватний нотаріат, який з’явився на початку 90-х. Їм знадобилося 20 років, щоб налагодити ефективну систему. Не слід очікувати, що одразу після прийняття законів з’явиться армія приватних виконавців. На першому етапі це не буде масовий процес, адже спеціалістів треба навчити, створити робочі місця для них, визначитися з округами. Крім того, після прийняття законів треба буде розробити чимало підзаконних актів.
При цьому, слід показники реалізації виконавчих проваджень покращаться насамперед завдяки спрощенню та підвищенню ефективності процедури виконання. Також цьому допоможе створення реєстру боржників.
З моменту відкриття виконавчого провадження інформація про боржника одразу потраплятиме до реєстру. Вона буде публічна, окрім даних про походження боргу. При цьому, майно тих, хто перебуває у цьому списку, не зможе бути відчуженим без згоди виконавця.
Раніше тема приватних виконавців була табу в Міністерстві юстиції, а сьогодні вже вдалося вийти на компромісне рішення по законопроектам, які забезпечать роботу приватних виконавців.