Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Учасник бойових дій звернувся до територіального органу Пенсійного фонду України із заявою для призначення дострокової пенсії. До заяви було додано копії паспорта, реєстраційного номера облікової картки платника податків, трудової книжки, диплома, військового квитка, довідки про заробітну плату, посвідчення учасника бойових дій, дві фотокартки. Проте листом позивачу було відмовлено в призначенні дострокової пенсії з підстав відсутності довідки про період (періоди) участі в бойових діях.
Вважаючи відмову в призначенні дострокової пенсії протиправною, позивач оскаржив її до суду.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з неправомірності відмови відповідача в призначенні позивачу дострокової пенсії, оскільки документи, надані позивачем про його участь у бойових діях, отримані в законний спосіб, а зазначені в них відомості ніким не спростовані, тому мають бути враховані для призначення дострокової пенсії позивачу.
Суд апеляційної інстанції скасував рішення суду першої інстанції та відмовив у задоволенні позовних вимог з огляду на те, що позивачем не дотримано порядку звернення до відповідача за призначенням пенсії зі зниженням пенсійного віку, зокрема не подано повного пакета документів, необхідного для призначення пенсії, а саме довідки про безпосередню участь у бойових діях.
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду не погодився з рішенням суду апеляційної інстанції, скасував його та залишив у силі рішення суду першої інстанції.
На підставі аналізу пп. 5 п. 2.1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, Суд дійшов висновку, що документом, який посвідчує спеціальний статус особи для призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку як учаснику бойових дій, є посвідчення учасника бойових дій чи довідка про період (періоди) участі в бойових діях або в антитерористичній операції в районах її проведення.
Винятки із цього правила передбачено для осіб, яким встановлено статус учасника бойових дій відповідно до пунктів 19, 20 ст. 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».
Отже, положення пп. 5 п. 2.1 Порядку 22-1 визначають посвідчення учасника бойових дій та довідку про період (періоди) участі в бойових діях або в антитерористичній операції в районах її проведення як альтернативні документи, що посвідчують спеціальний статус особи для призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку як учаснику бойових дій, кожен з яких є достатнім документом, що засвідчує спеціальний статус особи, яка звернулася за призначенням пенсії зі зниженням пенсійного віку як учаснику бойових дій.
Оскільки позивач, звертаючись до територіального пенсійного органу за призначенням дострокової пенсії, подав весь необхідний пакет документів, у тому числі й документ, який посвідчує спеціальний статус особи для призначення такої пенсії, то, на думку колегії суддів, висновок суду апеляційної інстанції про відмову в задоволенні позовних вимог не ґрунтується на правильному правозастосуванні, у зв’язку із чим постанова суду апеляційної інстанції підлягає скасуванню.
Постанова Верховного Суду від 9 червня 2021 року у справі № 340/576/19 (адміністративне провадження № К/9901/21501/19) – http://reyestr.court.gov.ua/Review/97533745.